MP:s reklamförbud ger färre SL-bussar

I dag river några ivriga miljöpartister ned interna applåder om den nya kulturpolitiken som nu ska utvecklas i Miljöpartiet. Allt och åt alla har sällan beskrivits bättre och det är verkligen en paradoxernas politik. Främst är det förslaget om att förbjuda reklam i kollektivtrafiken som är djupt problematiskt – särskilt ur ett miljöperspektiv och ett stockholmsperspektiv.

I en tid då Socialdemokraternas, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna går ihop och sänker finansieringen av kollektivtrafiken genom att rösta mot höjningen av SL-kortet dräneras redan trafikbudgeten. Något som – vi som använder bussarna på Lidingö – också har fått erfara. Skulle MP:s politiska linje vinna här skulle ytterligare bussar i länet behöva ställas för vi ska slippa titta på reklamen i bussen.

Det går också att, utöver moraliskt och politiskt, också logiskt ifrågasätta reklamförbudet. Min egen upplevelse är att alla ändå sitter och läser Metro eller sitter och stirrar i sina mobiltelefoner. Då drabbas vi ju alla av reklamen. Då går reklamintäkterna till KappAhl eller Elgiganten istället för kollektivtrafiken.

Det borde ju vara rimligare för en framåtlutad miljöpartistisk ideolog att förbjuda den hemska kapitalismen där den drabbar oss men utan att ge oss en bättre och mer hållbart samhälle? Rimligtvis måste reklamintäkterna i kollektivtrafiken öka snarare än minska.

Om bussarna var stripade som i andra länder – hur många fler bussar kunde rulla i länet då?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s