Vården behöver reformer istället för rekryteringsfilmer

Helsingborgs kommun vill få fler unga att söka till vård och omsorgsyrken och i en rekryteringskampanj låter de en humorgrupp göra en skojfrisk musikvideo om hur viktiga vård och omsorgspersonalen är. Tyvärr faller det platt. Istället för Youtubeinsatser behövs reformer som långsiktigt säkrar återväxten av medarbetare i sjukvården.

Det är inte kosmetika som måste till utan förändrade arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter hos medarbetarna som återkommer som drivkrafter. Unga är som bekant inte varken obegåvade eller utan sökmotormöjligheter och vårdsektorn har omvärldsbeskrivningen mot sig. De enskilda insändarna om hjältarna på avdelning 44 står sig tyvärr slätt mot de domedagsprofetior som präglar vårddebatten.

Den negativa bilden av vården är det enskilt största hindret för utvecklingen av vården i dag. Istället för att göra det som fungerar för alla andra branscher och erbjuda skälig ersättning, utvecklingsmöjligheter och arbetsuppgifter som motsvarar utbildningsnivån producerar vi musikfilmer och andra PR-projekt. Men det kommer aldrig hända så långe våra viktigaste medarbetare är fast i dagens monopolstruktur.

Sjukvårdens medarbetare behöver riktiga möjligheter att ställa krav på sin landstingsarbetsgivare. Med utökad konkurrens inom sjukvården skulle villkoren för dessa mycket eftertraktade medarbetarna förbättras och fler söka sig till sjukvårdssektorn.

När Stockholms läns landsting benchmarkade SÖS, Danderyds sjukhus och St Görans akutsjukhus visade sig att St Görans akutsjukhus har nöjdast medarbetare, störst lönekostnad per medarbetare och lägst kostnad för att producera vård. Sjukhuset beskrivs också som ”..det mest effektiva sjukhuset i denna jämförelse”.

Det som skiljer det sjukhuset från de andra är att deras ägare inte är politiker.

Det verkar vara ju vara något som alla rekryteringsansvariga borde prata med sina politiker om.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s